tüp bebek tedavisi

Tüp bebek tedavisi (IVF) kısırlık problemi olan çiftlerin çocuk sahibi olmaları için uygulanan bir yardımcı  üreme yöntemidir. Normal şartlarda sperm ve yumurta kadın genital organında bulunan tüplerde buluşur. Tüp bebek ; oluşan bu doğal sürecin tamamen laboratuvar ortamında gerçekleştirilmesidir. Uygun tedavi ve takipler sonucunda oluşan yumurtalar toplanır. Toplanan yumurtalar laboratuvar ortamında eşin spermi ile birleştirilir. Embriyo gelişimi aşamaları laboratuvar ortamında embriyolog tarafından takip edilir. Sağlıklı gelişen embriyolar rahmin içine yerleştirilir. Doğal ortamda tüpler içinde gelişen embriyonun aşamalarını ; laboratuvar ortamında gerçekleştirildiği için, bu işlemin adına TÜP BEBEK yöntemi denir.

2.Çocuk Sahibi Olamayan Çiftler Ne Zamana Kadar Denemeli ve Ne Zaman Tüp Bebek Düşünülmelidir?

Genel tanım olarak 1 yıllık düzenli ilişki yaşanmasına rağmen çocuk sahibi olunamama durumunda yardımcı üreme tekniklerine başvurulmalıdır. Ancak bu kural tüm çiftler için uygun değildir. Hastaya özel durumların varlığında bu süre daha da uzatılabilir, yada kısaltılabilir. Bu durumda en önemli belirteç hastanın yaşı, geçirilmiş jinekolojik ameliyatların varlığı ve yumurtalıkların doğurganlık kapasitesidir.

3.IVF Kimlere Yapılır

• Tüplerin tıkanıklığı ve karın içi yapışıklıklar
  • Erkeğe bağlı kısırlık nedenleri
  • Ovulasyon (yumurtlama) bozukluğu
  • Nedeni Bilinmeyen İnfertilite

4.Kadın Kısırlığının Tespitinde Hangi Tetkikler Yapılır?

Hastanın yaşına ve korunmasız ilişkisinin süresine göre istenilen tetkikler farklılık gösterir. Öncelikle adetin 3.günü yapılan hormon testleri ; yumurtalık rezervini direkt gösteren AMH testinden oluşur. Adetin en geç 5.Gününe kadar yapılan ultrason muayenesi ile folikul sayılarına bakılır. Sperm ve yumurtanın buluştuğu yolların durumunu gösteren rahim filmi ile kadın üreme sistemi konusunda bilgi alınır.

5.Erkek Kısırlığı Tespitinde Hangi Testler

3 yada 5 günlük cinsel perhis sonrasında yapılan sperm tahlili ile karar verilir. Sperm sayısının 15 milyonun üzerinde olması gereklidir. Ancak sadece bu sayı yeterli değildir Spermlerin sayısının yanında, hareketlerinin ve şekillerinin de normal olması gerekir.   Yapılan sperm sonuçlarında herhangi bir patoloji varlığında eşinin Üroloji Uzmanı tarafından değerlendirilmesi istenilebilir .

6.Tüp Bebek Tedavisinde Yaş Sınırı Var mıdır?

Tüp bebek tedavisinde başarıyı belirleyen en önemli faktörlerden birisidir.32 ve 35 yaş arasındaki kadınlarda yumurtalık rezervinde azalma meydana gelmektedir.35 ve 38 yaş hatta 43 yaş civarında kadınlarda yumurta rezervi büyük ölçüde tükenmektedir. Anne adaylarının 35 yaşına kadar doğurganlıklarını tamamlamalarını öneriyoruz.

Bu yol tüp bebek yolu ise 35 yaşına kadar tüp bebek işleminin yapılmış olması gereklidir.35 yaşından sonra uygulanan tüp bebek tedavisinin başarı oranının artması , genetik teknolojilerle mümkünleşmiştir.Bu yumurtalık rezervindeki düşüş o kadar dramatiktir ki 43 yaşından sonra yapılan tüp bebek başarı oranı %5 ten daha düşüktür.38 yaşından sonra IVF tedavisi ile gebelik şansı her yıl yaklaşık %10 civarında azalmaktadır. Dolayısıyla tüp bebek yöntemlerinin 35 yaşından önce yapılması son derece anlamlı ve yüz güldürücüdür.

7.Tüp Bebek Tedavisinin Uzun Dönemde Yan Etkileri Var mıdır?

Tüp bebek işlemlerinin yaklaşık 40 yıldır uygulanmış olmasına rağmen kadın sağlığına herhangi bir yan etkisi yoktur. Çocuk sahibi olamayan çiftlerin psikolojik yıpranmaları daha çok dikkate alınmalıdır. Ancak tüp bebek tedavisinde kullanılan ilaçların uygun hastalara , uygun dozlarda uygulanmaması durumunda OHSS dediğimiz yumurtalığın aşırı uyarılması durumu oluşabilir.

8.Tüp Bebekte Histereskopi Ne Şekilde Uygulanır?

Histereskopi rahim içinin optik sistemle değerlendirilmesidir. Tüp bebek uygulanacak hastalarda, tüp bebek işleminden önce transfer edilecek embriyonun tutunmasına engel olabilecek bir patolojik durumun var olup olmadığının tespitinde önemli bir yöntemdir. Bu patolojilerin başında myom da gelmektedir. Histereskopi, tüp bebek tedavisinin olumlu sonuçlanmasına neden olup, başarı oranını arttıracaktır. Tüp bebek uygulanacak hastalarda ; rahim içinde yapışıklık şüphesi varsa veya 2 ve üstü embriyo transferine rağmen gebelik oluşmadıysa yapılması kaçınılmazdır.

9.Tüp Bebekte Kullanılan Tedavi Yöntemleri?

Tüp bebek tedavisi kişiye özel programla belirlenmesi gereken bir tedavi yöntemidir. Çünkü oldukça dinamik nedenler mevcuttur. Kadının yaşı, kadına ait hormonal parametreler , erkeğin sperm sayısı, hareketliliği ve morfolojisi  tedaviyi etkileyen parametrelerdir. Tüp bebek tedavisindeki ana amaç : çok sayıda  yumurta elde edilmesidir, bu amaca ulaşmak için hastaya özel tedavi yöntemleri oluşturulmalıdır.

10.Tüp Bebek Başarı Oranı Ne Kadardır?

IVF yapılan hastalara özel olmak üzere IVF başarı oranları değişiklik gösterir.  IVF başarısını etkileyen asıl parametrelerden biri olan Kadın yaşıyla tüp bebek başarı oranı ;

• 35 yaşından küçük kadınlarda gebelik şansı %50-60
  • 35-37 yaş arasında %30-35
  • 38-40 yaş arasında %30
  • 43 yaşından büyük kadınlarda bu oran yaklaşık olarak %5’tir.