Aşılama (IUI) işlemi ;erkeğin spermlerinin: özel bir sistemle yıkanıp temizlendikten sonra spermlerin rahim içerisine özel ince bir kanül(boru) ile verilmesidir. Aşılama yapılacağı gün, erkek için 3 yada 5 günlük cinsel perhiz sonrası (ilişkiye girmemesi ); özel bir odada sperm örneği steril bir kaba alınır. Erkeğin spermleri özel bazı yöntemlerle yıkanır, sağlıklı ve hareketli olan spermler seçilir.

Seçilen spermler özel bir solüsyon içinde en geç 1 saat içerisinde ,özel bir kanülle rahim içine yerleştirilmesi için kadın doğum uzmanına gönderilir. Genellikle işlem esnasında hasta ağrı hissetmez, dolayısıyla anestezi işlemine gerek kalmaz. Ultrason eşliğinde Kadın Doğum Uzmanı tarafından jinekolojik masada litotomi pozisyonunda ; spermler rahim içerisine yerleştirilir. Sonrasında hasta 30-40 dakika yatmaya devam eder.

Aşılama Tedavisi Öncesi Yapılması Gereken Testler

•   Spermiyogram
  • Adet 2. yada 3. günü hormon testi
  •   HSG : Gebeliğin oluşabilmesi için sperm ve yumurtanın karşılaşmasına izin veren tüplerin açıklığı ve gebelik mataryelinin yerleşmesi için ortamın uygunluğu konusunda bize bilgi sunan HSG (Rahim Filmi ) çekilmesi ŞARTTIR .HSG sonucunda,Follop tüplerinde yada Rahim içinde herhangi bir patoloji tespit edildiğinde : aşılama işleminden önce bu durumun tedavi edilmesi uygundur.

Aşılama Kimlere Uygulanan Bir Yöntemdir?

Aşılama genellikle : Erkek kısırlığını içeren vakalarda, çok düşük sperm sayısı olduğunda veya spermin yumurtayla bulaşacak kadar hareketli ve sağlıklı olmadığı durumlarda tercih edilen bir yöntemdir…

Özetle IUI (Aşılama ) :

• Açıklanamayan infertilite ( kısırlık)
  • Ejekulasyon problemleri (Boşalma sorunu yaşayan)
  • Servikal faktör
  • Erkek subfertilitesi (oligoastenoteratospermi)
  • Hafif şiddette endometriozis
  • Vajinismus
  • Erkekte hipospadias, impotans

tanısı konmuş infertil hastalara uygulanan yöntemdir.

Her bir aşılama için başarı oranı ortalama % 7 – 14  civarındadır.

EN AZ , 2 KEZ IUI ( AŞILAMA) UYGULANMALIDIR.

BAŞARISIZ 2 IUI (AŞILAMA) UYGULAMASI SONRASINDA  ;  IVF ( Tüp  Bebek ) ÖNERİLİR….

Aşılama Uygulandıktan Sonra Dikkat Edilmesi Gerekenler

Aşılama sırasında ve sonrasında çok hafif kasık ağrısı olması normaldir, bazı hastalarda hiç ağrı olmayabilir. Genelde özel bazı durumlar dışında ,  IUI işlemi anestezi uygulanmadan yapılır…Eğer aşılama sonrasında çok şiddetli bir ağrı gelişmisse bu tamamen başka bir nedene bağlı olabilir ve normal değildir, bu nedenle mutlaka doktorunuza başvurmanız gerekir.

Aşılama Sonrası Kanama Olur mu?

Aşılama sırasında ve sonrasında sıklıkla hiçbir kanama olmaz ancak bazen işlem sırasında kullanılan aletlere bağlı olarak rahim ağzından çok az miktarda veya damla damla kanama, lekelenme olabilir. Bu durum bir probleme neden olmaz veya gebelik şansını etkilemez. Lekelenme bir gün içerisinde kesilir sıklıkla, birkaç günde kesilmezse doktorunuza başvurmanız gerekir. Aşılamadan yaklaşık 15 gün sonra olan kanama gebeliğin rahim içerisine yerleşmesine bağlı implantasyon kanaması (yerleşme kanaması) olabilir.

Aşılam Tedavisi Sonrası Cinsel İlişki

Aşılamadan 48 saat  sonra gün aşırı 2 ilişki daha önerilir.

Aşılama Tedavisi Sonrası Beslenme

•  Günlük bol miktarda sebze ve meyve yiyin ve kepekli tahılları tercih edin
  • Balık, tavuk, ceviz gibi protein alımını artırmayı düşünün.
  • Folik asit takviyesi alın. Günde en az 400 mikrogram aldığınızdan emin olun.
  • Tam yağlı süt ve ev yoğurdu tercih edin..
  • Kafein alımınızı sınırlandırın.
  •  Sigarayı bırakın ve alkolü hayatınızdan tamamen çıkarın.
  •  Bol bol bol su tüketimi yapın.

Aşılama sonrası Yorucu Etkinliklerden Kaçınarak temponuzu düşürün

Aşılama Sonrası Gebelik Testi Ne Zaman Yapılmalıdır?

Aşılama sonrası kanda gebelik testi ;yaklaşık olarak aşılama işleminden 14 gün sonra yapılır.

Aşılama Sonrası Duş Yapılır mı?

Aşılama işlemi sonrası duş alınmasında bir sakınca yoktur. Beklenmedik bir durum görüldüğünde mutlaka doktorunuzla paylaşınız !

Bilgi sahibi olun –> infertilite