Gebe kalamama durumu, Halk arasında kısırlık, tıp camiasında ise infertilite olarak adlandırılır. İnfertilite tanımı ; 1 yıl boyunca, düzenli olarak haftada 3 kez korunmasız ilişki olmasına rağmen çocuk sahibi olamama durumudur. Gebelik istemi olan çiftlerin yaklaşık % 57 sinde 3 ay sonra gebelik oluşur.6 ay sonra bu gebelik oranı % 72′ ye ,1 yıl sonrasında ise gebelik oranı %85’e ulaşır. Evli çiftlerin %10-15 ‘inde ise bu sürenin sonunda gebelik oluşmaz ve infertilite teşhisi konur.  Türkiye’de sosyal baskı nedeniyle çiftler bu durumu pek paylaşmazlar. Genelde 2.yada 3.yılın sonunda araştırmalara başlarlar.

Çiftler Ne Kadar Sürede Gebelik Oluşmazsa Doktora Başvurmalıdır?

35 yaşın altındaki anne adayları , 12 aylık süreçte korunmasız ilişkiye rağmen gebelik oluşmamış ise ,35 yaşın üstündeki anne adayları ise 6 aylık sürecin sonunda gebelik oluşmamış ise hemen bir doktora başvurmalıdırlar.

Hangi durumlarda 1 yıl beklemeden doktora başvurulabilir ?

• Kadın yaşı 35’in üstünde ise,
  • Düzensiz adet görüyorsa,
  • Endometriozis ve pelvik enfeksiyon varlığı hekim tarafından tespit edilmiş ise
  • Geçirilmiş abdominal cerrahisi mevcut olan hastalar (çikolata kisti operasyonu , miyom operasyonu ve rahim ağzı operasyonu ) grubunda 1 yıl beklenmez.

Erkeklerin için hangi durumlarda 1 yılı beklemeksizin yaptırmaları gereken durumlar nelerdir ?

• Cinsel ilişkide sertleşme veya boşalma sorunları varlığında
  • Erkek genital bölge travma anamnezi varlığında,
  • Çocukluk ve ergenlik döneminde kabakulak geçirme anamnezi varlığında,

Çiftler için bahsedilen sebeplerin varlığında ;yaklaşık 6 ay içinde gebelik gerçekleşmemesi durumunda , bir yıl beklenmeksizin infertlite alanında çalışan bir kadın doğum uzmanına başvurmaları ve tedavi edilmeleri önerilir..

İnfertil Çiftlere Yapılması Gereken Testler;

Bahsedilen riskli durumlara sahip çiftlerin  en fazla 6 ayın sonunda  testlerini yaptırmaları önerilir. Bu risk faktörlerine sahip olmayan 32 yaşından küçük çiftlerde ise  bir yılın sonunda gebelik elde edilemediği takdirde testlerin yapılması gerekir.

1. Erkekte spermyogram testi : 3 yada 5 günlük cinsel perhiz sonrasında yapılır .
  2. Kadında adetin 2. Yada 3. Hormon testi ve jinekolojik ultrason ile yumurta rezervlerinin tespiti,
  3. Adetin 21.gün progesteron testi (yumurtlama testi ) ,
  4. HSG (RAHİM FİLMİ): Spermle yumurtanın karşılaştığı yollarının açık olduğunu göstermesi adına çekilen Hsg ; hem kanalların açık olup olmadığı, hem de uterus (rahim) boşluğunun gebeliği engelleyecek bir problem içerip içermediğini anlaşılmış olur.

İnfertilite de Yaşın Etkisi Nedir?

Kadının yaşı ilerledikçe gebe kalma oranında bir düşüş izlenir. Yapılan araştırmalar sonucunda elde edilen verilere göre:

• 30-35 Yaş grubunda olan her 7 kadından biri
  • 35-39 yaş grubunda her 5 kadından biri
  • 40 ve ileri yaşlarda bulunan her 4 kadından biri

1 yıllık dönem sonucunda gebe kalamama problemleri ile karşılaşırlar. Erkeğin yaşı ise bu rakamları çok etkilemez. Bu oranlar her kadın için geçerli değildir.

İnfertilite ve sigara

Sigara içen kadınlarda infertilite görülme oranı ,sigara içmeyenlere oranla 10 kat daha fazladır. Kadınların % 13’ünde infertilite’ ye sigaranın neden olduğu belirtilmektedir.  Yapılan bir araştırmada sigara içen kadınlarda gebe kalma süresinin içmeyen kadınlarla kıyaslandığında 3-12 ay daha geç bir sürede oluştuğu tespit edilmiştir.

İlginizi çekebilir –> Aşılama tedavisi