Adet düzensizliği, her yaş grubunda görülebilen sıkça kliniklere başvurulan nedenlerinden biridir. Normal adet döngüsündeki bozulmalara verilen isimdir. Adet döngüsü, ergenlikteki ilk adet kanamasıyla başlar, menopozla sona erer. Düzenli adet gören kadınlarda ortalama 28 günde bir görülen ve yaklaşık 4-7 gün arası süren kanamalardır. İki regl arasındaki sürenin  21 günden kısa ,40 günden uzun olması ve kanamanın 8 günden uzun sürmesi durumu adet düzensizliği olarak tanımlanır. Hasta tarafından, adet tarihleri, adet kanamasının süresi ve kanamanın miktarı düzenli olarak kaydedilmelidir.

Adet Düzensizliği Nedenleri Nelerdir ?

• Hızlı kilo alıp verme
  • Stres ,Psikolojik bozukluklar, Depresyon, Antidepresan kullanımı
  • Mevsimler geçişleri ve Mekan değişikliği
  • Doğum kontrol yöntemi olarak rahim içi araç kullanımı
  • Polikistik over ve Polikistik over sendromu (pcos ) , Süt hormonunun yüksekliği
  • Menarş olarak adlandırılan kızların ilk regl dönemlerinde yaklaşık 1 yıl kadar sürebilen adet düzensizliği
  • Doğum sonrası ve özellikle emzirme dönemleri
  • Cerrahi stres olarak adlandırılan o ayki yaşanmış olan bir operasyon beklenen adet tarihini geciktirebilir.
  • Endometriozis
  • Endometrial polip ve miyom
  • Erken menapoz,perimenapoz
  • Sistemik rahatsızlıklar
  • Rahim kanseri öncesi ve rahim kanseri
  • Yoğun egzersiz

Unutulmaması gereken nedenlerin başında, Cinsel hayatı olan ve korunma yöntemi kullanmayan çiftlerde öncelikle ilk akla gebelik gelmelidir.

İnfertilite (kısırlık) ve Adet Düzenliği  Arasındaki İlişki ;

Adet düzensizliği İnfertilitenin sebeplerinden biridir. İnfertiliteye sebep olan diğer nedenlerin dışlanması gerekir .Dolayısıyla adet düzensizliği tek başına Gebe kalmaya engel oluşturmaz . Ancak adet düzensizliği yapan bazı durumlar bizzat infertiliteye sebep  olabilir. Gebelik istemi olsun yada olmasın adet döngüsünde  düzensizlik yaşayan kişinin, kadın doğum uzmanı tarafından değerlendirilmesi,  düzensizliğine sebep olan bir hastalık olup olmadığının belirlenmesi uygun olacaktır.

Adet Düzensizliği Tedavisi Nasıldır

Adet düzensizliğin tanı ve tedavisi altta yatan patolojilere ve hastanın sistemik bir rahatsızlığı olup olmamasına göre farklılık gösterir. Dolayısıyla başka bir kişinin kullandığı ilaçları hekime danışmadan kullanmamalıdır. Tedavi seçenekleri bazı durumlarda medikal tedavilerle bazen de  cerrahi yöntemlerle olabilmektedir.

• Adetin 2 veya 3.cü günü yapılan hormon testlerinin sonucu ile birlikte adetin ilk 5 günü içinde yapılan ultrason görüntülerine göre hekim tarafından bir tedavi planı oluşturulur.
  • Adet düzensizliğinin sebebi Rahim duvarı kalınlaşması veya endometrial polip balı olduğu tespit edilirse tanısal küretaj, biyopsi yapılabilir. Biyopsi sonucuna göre uygun olan tedavi protokolleri doktor tarafından hastayla paylaşılır ve uygun tedavi kararı verilir.
  • Adet düzensizliğinin nedenleri arasında yer alan Miyom; yerleşimine ve boyutuna göre fayda ve zarar dengesi kurularak operasyon planı yapılabilir.

Regl düzensizliği, devamlılık oluşturduğu durumlarda ; yıllık rutin kontroller dışında mutlaka kadın doğum uzmanı tarafından değerlendirilmelidir.